Wat is Thomas’ idee eigenlijk? “Lekkerder bij de Boer. Een online marktplaats waar consumenten realtime zien welke producten bij welke boerderijwinkels in de buurt te koop zijn en ze dan rechtstreeks bij de boer kunnen reserveren en ophalen of thuis laten bezorgen.

PROGRAMMA VAN DOCKWIZE

Dat Thomas dit idee met ons deelt, was eerder ondenkbaar. “Maar toen kwam er een programma van Dockwize op mijn pad. Ik wilde er eerst niet aan beginnen. Je moet daar namelijk je idee delen met alle andere deelnemers. Toch leek het programma me zo leerzaam, dat ik de gok gewaagd heb. De meest verrassende uitkomst was dat het delen en toetsen van je idee juist de kracht van je nieuwe bedrijf kan zijn.”

INPUT EN CONTACTEN

Andere deelnemers dachten mee, gaven feedback en stelden Thomas voor aan hun netwerk. “Dat heeft zeer waardevolle input en contacten opgeleverd. Ook van de coaches van het programma heb ik veel geleerd, zoals het onderzoeken van de behoefte en de markt door open met je doelgroep in gesprek te gaan. Dat leverde belangrijke nieuwe inzichten en contacten op. Ik ben nu in gesprek met stakeholders over subsidies, want er is veel geld nodig om mijn plan te realiseren.”

EYEOPENER

Het voorbeeld van Thomas staat niet opzich. Al ruim 800 deelnemers gingen hem voor. “En voor ieder van hen, ook ervaren ondernemers, is het programma een eyeopener”, aldus programmamanager Arne Hulstein. “In het programma gaat het om jouw idee. Drie coaches, ervaren in het opbouwen en herstructureren van bedrijven, geven je de tips en tools om hiermee aan de slag te gaan en van je bedrijf een succes te maken. En blijkt tijdens het programma dat er voor jouw idee geen markt is? Dan is het ook goed omdat te weten, voordat je er veel geld in investeert.”

Lekkerder Bij De Boer, ondernemersverhaal van Dockwize
Lekkerder Bij De Boer, ondernemersverhaal van Dockwize

Nu

Al meer dan 1.000 boeren zijn nu aangesloten bij Lekkerder. Dat klinkt fantastisch. Hoe voelt het voor Thomas? “Mag ik eerlijk zijn? Ik was eigenlijk niet met dat aantal bezig, maar meer met de nieuwe functionaliteiten. Dat is een belangrijke stap vooruit. Tot nu toe verdien ik namelijk nog niets met Lekkerder, het kost alleen maar geld. Pas met de komst van de nieuwe site en app, en daarmee de extra (betaalde) mogelijkheden, zit er een verdienmodel achter.

Na jaren van zaaien, kan ik nu eindelijk gaan oogsten en dat is nodig. Zo schijnt dat met veel startups te gaan: het geld is op en dan moet je nog een stukje. Komende maanden moet het gaan gebeuren. Dan gaan de nieuwste versie van de apps en site live. Boeren kunnen dan extra faciliteiten afnemen zoals productplaatsing op de online marktplaats, extra promotiemogelijkheden in de app en zelfs ondersteuning bij mailings en een eigen website, webshop en online promotie.”

TOEKOMST

“Als dat gaat lopen, ben ik echt van de kant”, gaat Thomas verder. “Ik heb ambitieuze doelen voor mezelf gesteld in omzetcijfers en marktonderzoek wijst uit dat ze haalbaar zijn. Het ultieme doel? Van kopen bij de boer de meest normale zaak van Nederland maken.”

Een deel van dit artikel komt uit Zeeland Business magazine, editie september 2019.

Thomas Siahaya Lekkerder bij de Boer
Van de coaches van het programma heb ik veel geleerd, zoals het onderzoeken van de behoefte en de markt door open met je doelgroep in gesprek te gaan. Dat leverde belangrijke nieuwe inzichten en contacten op.

Stel jouw programma samen

Bij Dockwize weten we dat iedere ondernemer en elk bedrijf uniek is. Daarom stel je bij ons jouw eigen programma samen, met daarin alle onderdelen die jij nodig hebt om je bedrijf te laten groeien, meer inzicht te krijgen en focus aan te brengen in je bedrijfsvoering. We hielpen al meer dan 900 ondernemers zoals jij met het zetten van de volgende stap, het op de markt brengen van hun idee en het laten groeien en ontwikkelen van hun bedrijf én henzelf als ondernemer.

Ben jij de volgende? Plan jouw vrijblijvende kennismaking in en unlock your potential.

Coenco

Matthias en Jessie

‘Kunnen we hier niet ook de liquid foods markt mee veroveren?’ Dat vroeg Coenco, een bedrijf in brouwinstallaties voor microbrouwerijen, zich een paar jaar geleden af. Aan Business Developer Matthias en R&D Manager Jessie de taak om het antwoord te vinden.

Dankzij dit programma weten we nu waar de behoeften in de markt liggen.”

Ondernemers, ondernemer in Dockwize