Meer, meer, meer. Elke ondernemer droomt weleens dat de klanten als vanzelf komen aanwaaien. Lijkt allemaal heel leuk, totdat die extra klant ook echt aan je balie staat met een flinke vraag - terwijl je al zo druk bent. Kunnen jij en je bedrijf dat wel aan? En is dat nog wel leuk en winstgevend? In deze blog drie tips over hoe je omgaat met de groei van je klantenbestand.
Stel je voor dat je een leuk klein koffietentje runt met vijf tafels. Met zo’n bezetting lukt het nog wel om de bestellingen handmatig op te nemen. Maar als je de zaak uitbreidt naar een tafeltje of 50, wordt dat toch een flinke klus met een blocnote en een pennetje. Hoe je het eerder deed, werkt niet meer in deze nieuwe situatie. Dat vraagt om verandering. Hoe ga je aan de slag? Hier drie tips.
Tip 1: Weet wie je klant is
Zomaar meer klanten hebben leidt niet automatisch tot betere resultaten. Nee, daarvoor heb je de juiste klant nodig. De juist klanten zijn de mensen waarvan je het centrale vraagstuk kent. Je hebt de doelgroep in kaart en wil een passende oplossing bieden voor hun probleem. Je moet dus goed weten wie je wel en niet bedient. Daarvoor is het nodig om ook groepen uit te sluiten. Dat is in het begin best eng, want het is niet leuk om ‘nee’ te verkopen. Als voorbeeld kom ik even terug op die koffietent: waarom gaan mensen mensen er eigenlijk heen? Om bij te kletsen, te werken, omdat ze dorst hebben? Het kan allemaal. Het zijn allemaal jouw klanten, die een ander doel hebben. Ga je ze dan allemaal bedienen en heb je daar capactieit voor, of voelen mensen die zich willen focussen met hun laptop niet prettig in dezelfde ruimte als waar flink gekletst wordt?
Tip 2: Maak je aanbod scherp
Hetzelfde principe met klanten, geldt ook voor je aanbod: meer aanbieden leidt niet automatisch tot betere resultaten of meer klanten. Voordat je het weet bied je veel waarde…waar niet om wordt gevraagd. Vaak zie ik bedrijven met een soort Zwitsers zakmes oplossing voor hun klanten. Daarmee bedoel ik dat ze een heel pakket aanbieden, waarvan de klant maar een paar onderdelen echt gebruikt. Dat is een aanbodgerichte aanpak. En die werkt niet of nauwelijks meer.
Stel dat je in je koffiebar tien soorten koffie hebt, een groot assortiment thee, zoete en hartige taarten en een lunchkaart van zes pagina’s. Terwijl jouw doelgroep alleen wil ‘bijkletsen’. Dan begrijp je dat met een kleiner aanbod hetzelfde resultaat voor je klant bereikt. Dat scheelt kosten, moeite en stress. En je bent in staat om meer klanten in minder tijd te helpen.
Tip 3: Maak tijd voor een andere aanpak
Zoals Michael Gerber, auteur en oprichter van E-myth, in 1995 al zei over ondernemen: ‘It’s working on your company, not in your company.’ Dat gaat het verschil maken of de groei van je klantenbestand je overvalt of dat je erop voorbereid bent. Soms moet je dan gaan automatiseren. Of zaken gaan uitbesteden. Of zaken intern anders regelen. Spannend, maar wel noodzakelijk.
One more thing …
Ga en blijf in gesprek met je doelgroep. Denk niet dat jij weet wat zij denken. Ze leven en werken immers buiten je bedrijf, dus ga naar buiten. Dat levert nieuwe en actuele inzichten op, waarmee je sneller vooruit komt. Wel oppassen natuurlijk, want dan krijg je misschien nog meer klanten en nog meer werk…
Meer weten? Kennismaken met onze programma’s? Jeroen van Oijen is één van de coaches bij Dockwize die ondernemers helpen met de volgende stap zetten met hun bedrijf. Neem contact met ons op!
Dockwize Kennisblogs: maandelijkse gratis kennisartikelen die antwoord geven op je ondernemersvragen. Van marketing tot sales - wij spijkeren je kennis bij en geven je handvatten om de volgende stap te maken met je bedrijf. Meld je aan voor de nieuwsbrief en wees de eerste die een melding krijgt wanneer een nieuwe blog online staat. Of deel deze blog met een ondernemer die 'm goed kan gebruiken.