'Het is een kwestie van de juiste mensen aantrekken, in ze investeren en ze vasthouden.'

Jaap Reedijk, ambassadeur Groeiprogramma

De techniek in. Zoveel stond vast toen Jaap Reedijk zijn mavodiploma haalde. Hierop volgden dan ook de studies mts en hts. “Maar uiteindelijk vond ik dit toch te technisch. En ergens had ik toch ook al het idee om ooit een bedrijfje te beginnen. Daarom ben ik eerst nog naar de Erasmus Universiteit gegaan voor een studie bedrijfskunde.”

Meer plezier en vrijheid

Hierna volgde een mooie carrière bij grote bedrijven. Jaap groeide van trainee uit tot regiodirecteur, mede verantwoordelijk voor bedrijfsovernames. “Redelijk succesvol allemaal, maar ik wilde dit ook wel eens doen zonder de grote bedrijfsnamen achter me. En het belangrijkste, ik wilde meer plezier en vrijheid ervaren. Zelf mijn eigen beslissingen nemen en niet voor ieder wissewasje toestemming of budget moeten vragen en lang wachten op de beslissing van een HR-afdeling of bestuur. Dat kostte me zoveel energie.”

Jaap sport kl

Wat we doen, doen we goed

In 2005 werden de eerste lijntjes uitgetekend. “Samen met oud-collega Frank en zzp’er Mariusz hadden we het over het grote tekort aan technisch personeel. Konden we hier geen oplossing voor vinden? Mariusz kon wel aan Pools personeel komen en zo startten we in 2006 met FMJ, naar Frank Mariusz Jaap, ons detacheringsbureau. Later hebben we dit bedrijf omgeturnd naar het projectenbedrijf wat het nu is. We zochten de juiste mensen bij elkaar en zijn begonnen met het aannemen van projecten. Maar alleen wanneer we zeker wisten dat we de juiste capaciteit, middelen en kunde in huis hadden om ze te kunnen uitvoeren. Dat doen we nu nog steeds. Wat we doen, doen we goed en anders niet.”

Gezond verstand

FMJ Group staat hierdoor garant voor kwaliteit en betrouwbaarheid en daar vaart het bedrijf wel bij. “De klanten van het eerste uur zijn nu nog steeds klant van ons. Ze weten dat we onze afspraken nakomen. En omdat we geen loze beloftes maken, ligt er ook minder druk op ons personeel om die toch te proberen waar te maken. Mede hierdoor trekken we de juiste mensen aan en blijven ze ook bij ons bedrijf.” Het klinkt allemaal zo simpel. Is het dat echt? “Ja, eigenlijk wel. Met gezond verstand kom je ver. En als je anderen behandelt zoals je zelf ook behandeld wilt worden, werpt dat vanzelf zijn vruchten af.”

Wiegjes

Succes was er al vanaf het begin. De eerste vier jaren groeide de omzet van 30.000 euro naar 10 miljoen. De heren breidden hun bedrijf in rap tempo uit. “We zetten steeds ergens een ‘wiegje’ neer, zoeken hier weer de juiste lokale mensen voor en laten het groeien tot een zelfstandige vestiging. Zo zetten we in 2015 ook een wiegje neer in Zeeland, bij Dockwize. We begonnen met een flexplek, huurden later een loodsje en zo groeiden we door. Nu hebben we een kantoor in Heinkenszand, een jonge, hechte en betrokken groep van veertig medewerkers in dienst en een omzet van meer dan tien miljoen.”

Jaap werk kl

Gestopt met de pil

FMJ heeft op deze manier al 18 wiegjes neergezet. “Laatst nog eentje in België, maar hiervoor zoeken we nog naar de juiste medewerkers. Het wiegje staat er al, we zijn gestopt met de pil en nu is het wachten tot we zwanger worden. We hebben de tijd.” En als je dan in verwachting bent, hoe zorg je dan dat de baby uitgroeit tot een gezonde volwassene? “Ook hier geldt weer dat je het simpel moet houden. We hebben daar een duidelijke groeistrategie bij die we in de afgelopen jaren steeds verder doorontwikkeld hebben. Twee belangrijke elementen hiervan zijn 1. goede medewerkers en 2. wijs omgaan met kosten. Bij Dockwize konden we in de beginperiode bijvoorbeeld voordelig werkruimte huren. Doordat we niet meteen een gouden kantoor bouwden, hadden we meer budget beschikbaar om van ons bedrijf een succes te maken.”

Tegenslag

Is het altijd al één grote successtory geweest? “Nee, we hebben ook wel eens tegenslagen gekend. Zo hadden we naast onze elektrotechnische tak een werktuigbouwkundige tak opgericht. Dit kregen we echter markttechnisch niet goed voor elkaar, gewoonweg omdat we er zelf als ondernemers onvoldoende praktijkervaring in hadden. Het was een verschrikkelijke beslissing om te nemen, maar we moesten deze tak stopzetten. Gelukkig zijn al onze medewerkers goed en zelfs beter terechtgekomen. Deze situatie heeft me wel geleerd hoe belangrijk praktijkervaring is. Een binnenkomende hbo’er moet bij ons dan ook eerst een paar jaar meedraaien voordat hij een coördinerende functie krijgt.”

Loslaten

Als eigenaar van inmiddels zo’n groot bedrijf heb je zelf ook een coördinerende rol. Maar je kunt natuurlijk niet meer alle beslissingen zelf nemen. Hoe ga je daar mee om? “Ik kan dat heel goed loslaten. Ik zie dat dit voor veel groeiondernemers lastig is. Zelf ben je immers de beste, 100%. Maar stel dat je acht mensen om je heen verzamelt die 90% kunnen van wat jij kan. Dan heb je in totaal 720% rondlopen. Dat is heel wat meer dan jouw 100%. Het komt allemaal aan op de menselijke factor. Het is een kwestie van de juiste mensen aantrekken, in ze investeren en ze vasthouden.”

Simpel

Het klinkt wederom zo simpel. Maar hoe hou je deze medewerkers vast en hoe zorg je nou dat ze niet hetzelfde ervaren als wat jij ooit in loondienst deed? “We zorgen dat onze organisatie zo plat mogelijk blijft. Iedere vestiging draait zelfstandig, maar kan voor hulp altijd bij de andere vestigingen terecht. We houden onze organisatiestructuur simpel zodat besluiten snel genomen kunnen worden en medewerkers veel vrijheid en verantwoordelijkheid ervaren. Zo hebben we bijvoorbeeld geen HR-afdeling. Die taken worden door de vestigingsmanager opgepakt. We hebben geen verkopers. Bij ons gaan de projectmanagers naar de klant toe. Zij kunnen als geen ander inschatten welke beloftes ze de klant kunnen maken. Hierdoor zijn we één van de succesvolste techniekbedrijven van Nederland.”

FD Gazellen

Dat viel het Financieel Dagblad ook al op. FMJ won al meerdere keren een felbegeerde FD Gazellen Award. “Vorig jaar nog kreeg onze Zeeuwse vestiging een FD Gazelle. Dat hebben we natuurlijk gevierd. Opvallend was dat ook de provincie er veel aandacht aan besteedde. Ze waren er direct bij met een bos bloemen, nodigden de vestigingsmanager uit op het provinciehuis en de gedeputeerde is ook nog langs geweest. Ik vind het mooi dat Zeeland dit zo oppakt. En daarom vind ik het ook mooi dat ik nu als ambassadeur van het Groeiprogramma wat terug kan doen.”

 •••

Wil jij ook jouw groeiambities waarmaken?

Jaap Reedijk is ambassadeur van het Groeiprogramma van Dockwize. Wil jij, samen met o.a. Jaap, jouw groeiambitites waarmaken? Check dan alle info over het Groeiprogramma en doe mee!

Daniel Lodders Maak je groeiambitie waar groeiprogramma Dockwize 2