Het digitale bakje koffie bij Dockwize

Na de eerste persconferentie over serieuze gevolgen van de verspreiding van het coronavirus was het besluit snel gemaakt: het team van Dockwize verplaatste naar huis. De laptops gingen mee en de toetsenborden en schermen werden ingepakt. Inmiddels zijn de ‘home offices’ ingericht en werkt iedereen alweer een tijdje vanuit huis. Met regelmatig videobellen en een tweewekelijks digitaal bakje koffie wordt geprobeerd de sociale contacten en de dagelijkse werkzaamheden zo optimaal als mogelijk te houden.

digitaal bakje koffie dockwize

“Zeker wanneer je alleen bent (zoals een van onze collega's), kan thuiswerken best eenzaam worden. Met het digitale bakje koffie proberen we zo af en toe even bij te kletsen en te horen wat er speelt bij iedereen”, vertelt Kitty, community manager bij Dockwize. Als nieuwste lid van het team is ze in januari gestart en probeert ze met het gebruik van digitale middelen de normale werkzaamheden gewoon door te laten gaan.

Toch zit niet het volledige team thuis. De receptie van Dockwize is nog steeds open. Miranda, die de receptie bemant bij Dockwize staat de bezoekers en ondernemers vanaf een afstandje te woord achter de receptiedesk: “De vergaderruimtes zijn gewoon beschikbaar en nog steeds werkt een deel van de ondernemers in het pand. We doen wel een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van zowel de ondernemers als de mensen die een vergaderruimte huren. De ondernemers die momenteel nog in het pand werken, zijn met name de startups en zelfstandigen die maar met 1 of 2 man een kantoor houden. Eén van de ondernemers, om even een voorbeeld te noemen, kan er voor kiezen om thuis te werken met ook zijn zusje en de rest van de familie aanwezig, of hier, waar hij een kantoor voor zichzelf heeft. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt”.

De events, maar eigenlijk alle activiteiten die bij Dockwize plaatsvinden zijn afgelast. “Ook bijvoorbeeld de wekelijkse netwerklunch en de kennissessies,” vertelt Matthijs, directeur bij Dockwize. “Toen het Coronavirus dichterbij kwam merkte je al dat mensen (terecht blijkt nu) toch wat huiverig waren om naar een netwerkbijeenkomst te komen en liep het aantal al terug. Uiteindelijk blijkt dat mensen het prettig vinden dat de keuze voor hen wordt gemaakt en alle vormen van activiteiten worden afgelast. Het is zonde wanneer niet iedereen gebruik kan maken van de sessies die we aanbieden om de kennis up to date te houden. Bovendien willen we het zekere voor het onzekere nemen en daarnaast, zeker met netwerken, heb je gewoon genoeg mensen nodig in een goede mix om netwerken nuttig te maken, dus aflassen is dan de enige juiste beslissing.”

Alle afspraken die al in de agenda staan van collega’s worden zoveel mogelijk omgezet naar videoconferenties. “Eigenlijk gaat dat boven verwachting goed. Je merkt vooral dat iedereen zijn beste beentje voorzet om samen door deze periode te komen. Ondanks dat we op ruime afstand van elkaar zitten, lijkt het juist of het team nader tot elkaar komt. We doen er gezamenlijk alles aan om onze relaties, partners en ondernemers zo goed mogelijk te woord te staan en van dienst te zijn én tegelijkertijd doen we net zo hard ons best om de adviezen van het RIVM op te volgen en verdere verspreiding van het Coranavirus tegen te gaan.”

Tot en met 6 april zijn alle activiteiten van Dockwize afgelast. Programma’s worden tot nader order opgeschoven en bij aangepaste richtlijnen vanuit het RIVM stemmen wij onze activiteiten ook weer af en communiceren we dit via onze communicatiekanalen. “Maar we blijven gewoon bereikbaar, dus heb je vragen of wil je ook gewoon even een digitaal bakje koffie doen, je weet ons te vinden!”