The road to… de Yara Challenge

Binnen 5 jaar tot de top 5 reclamebureaus behoren. Dat is het doel van de pas opgestarte Imagine Creative Agency. Het winnen van de Yara Challenge zou hier zomaar eens een belangrijke rol in kunnen spelen. Eerst maar eens de Challenge Weeks overleven.

Ben Steffen, medeoprichter van Imagine Creative Agency, zag de oproep van Dockwize voor de Yara Challenge op facebook voorbij komen: Wie kan binnen 1 jaar van Yara het best opgeruimde fabrieksterrein van de Zeeuwse industrie maken? “Wij!”, dacht Ben meteen. “De Yara Challenge leek ons op het lijf geschreven. We hadden alleen erg weinig tijd. Een dag nadat we de oproep zagen, sloot de inschrijving. We zijn dus als een gek aan het brainstormen geslagen, hebben allerlei ideeën bedacht en uiteindelijk de beste ingeleverd.”

Ervaren groentjes

‘We’ is Ben en de rest van het 15-koppige team van Imagine Creative Agency. Want dit bedrijf mag dan pas opgestart zijn, maar een kleine speler is het zeker niet. “We zijn met velen en hebben ieder ons eigen expertise, opgedaan door jarenlange ervaring in de reclame- en marketingwereld. We werkten in loondienst voor grote merken zoals Audi, Mona en HornbachNu zijn we samen ons eigen agency gestart.”

Focus op de Yara Challenge

Ze willen nu maar wat graag de Yara Challenge winnen. Het zou zomaar een kickstart voor hun bedrijf kunnen betekenen. “Maar daarop ligt nu niet de focus”, zegt Ben. “We willen vooral een echt goed plan bedenken voor Yara.” Hiervoor moeten hij en zijn team zorgen dat ze van alle deelnemers het beste idee hebben. “De grootste uitdaging in dit project is het veranderen van de houding van een grote, diverse groep mensen. Wij steken daarom in op ‘gamification’, een leuke manier om via een spel mensen te motiveren aan een doel mee te werken.”

Challenge Weeks

Bij het inleveren van hun pitch hadden ze nog veel onbeantwoorde vragen. “Hoe ziet de situatie er bij Yara uit, hoe lang is goodhousekeeping al een aandachtspunt en hoe staan de medewerkers erin? We waren dan ook blij dat we geselecteerd werden voor de Challenge Weeks. In deze weken hebben we onderzoek kunnen doen. Dit was soms nog best een uitdaging omdat we door corona niet op de locatie mochten komen. Maar de gesprekken met Yara waren heel open en prettig, dus dat bood ons genoeg input om ons plan verder uit te werken.” 

Change of plan

De extra inzichten zorgden voor verschillende wijzigingen. “Zo kwamen we erachter hoe groot Yara werkelijk is en dat afval verzamelen op één plek dus geen optie is. Ook ontdekten we dat niet alleen afval, maar ook schades aan het terrein in het plan moesten worden meegenomen. Hierop hebben we ons plan aangepast. Onder meer door een app te ontwikkelen waarmee medewerkers schades en grootafvalkunnen melden. Die scores bepalen uiteindelijk welk team, welk fabrieksonderdeel, de winnaar van de game wordt en die toffe beloning krijgt: een gaaf event op het terrein.” 

Sparringpartner

Tijdens het hele proces werd Imagine Creative Agency begeleid door een coach van Dockwize. “De coaching van Nicola was voor ons heel waardevol. Ze kent Yara goed, was bij alle sessies aanwezig en we konden ook buiten de sessies om bij haar als sparringpartner terecht. We lieten onze concepten eerst door haar toetsen, voordat we ze aan Yara voorlegden.

Ons definitieve plan is nu zo goed als klaar. Daarna is het afwachten. Ik hoop zó dat we winnen. Ik kan niet wachten om ons plan tot uitvoer te brengen en te zien hoe goed het werkt.”