Winnaars van de YARA-Challenge bekend

In januari 2021 daagde Yara in samenwerking met Dockwize bedrijven en experts uit om met oplossingen te komen voor twee uitdagingen waar Yara mee te maken heeft. Na uitgebreide selectieweken en een intensief traject met Dockwize coaches en Yara experts werden deze week de winnaars van de Yara Challenges bekend gemaakt. Zij ontvangen een bijzondere prijs, namelijk de implementatie van hun idee bij Yara. Tijd voor een korte terugblik op dit bijzonder innovatieve traject.

Challenges

Maar liefst 36 inschrijvingen kwamen binnen op de oproep van Dockwize en Yara aan experts en bedrijven om met oplossingen te komen voor twee grote uitdagingen. Inschrijvingen kwamen vanuit de hele wereld, variërend van Amerika, India tot aan Biervliet. De eerste uitdaging die Yara wil oplossen is de Yara Good Housekeeping challenge. Het doel van deze challenge is dat Yara binnen 1 jaar het best opgeruimde fabrieksterrein van de Zeeuwse industrie heeft. De tweede challenge is de Yara Dust-free loading challenge. Hierbij is de vraag hoe Yara het zichtbare stof dat vrijkomt bij bulk kunstmestverlading naar schepen nog verder naar nul kan brengen, zonder de capaciteit te verminderen. De 39 conceptplannen die binnenkwamen varieerden van vrij eenvoudige stortmond verlengers tot elektrostatische technologie en van virtual tours tot ‘Gamification’; een manier om via een spel mensen te motiveren aan een gezamenlijk doel mee te werken.

Challenge Weeks

Een selectie van 11 kandidaten ging door naar de zogenaamde ‘Challenge weeks’. Dit betekent dat deelnemers in wekelijkse workshops, begeleid door coaches van Dockwize en Yara experts, ondersteund worden in de doorontwikkeling van hun oplossingen. Ook is er gebouwd aan een sterk team en hebben deelnemers de oplossingen bij Yara getoetst om de kans op een innovatieovereenkomst met Yara te vergroten. De extra inzichten die de Challenge Weeks opleverden, zorgden voor wijzigingen in conceptplannen. Zo kwamen deelnemers erachter hoe groot Yara werkelijk is en dat afval verzamelen op één plek dus geen optie is.

Winnaars

Afgelopen week werden de winnaars bekendgemaakt. Ben Steffen, medeoprichter van Imagine Creative Agency, wint de Yara Good Housekeeping challenge met zijn pitch ‘The Game’. Hiermee gaat hij Yara helpen om via een tweetrapscampagne gamification op ludieke wijze het gedrag van een grote, diverse groep mensen te veranderen. De Yara Dust-free loading challenge heeft een gezamenlijke winnaar: Brian de Rijcke van De Regt Conveyor Systems bv en Alex Budding van TBK-GROUP Spillage Control. Beiden dienden projectplannen in gericht op reductie van stofvorming bij (over)stortpunten. Omdat hun plannen samen zorgen voor de totaaloplossing is er voor een gezamenlijke winnaar gekozen en is een samenwerking inmiddels een feit.

De winnaars ontvangen als prijs de implementatie van hun idee in de alledaagse praktijk bij Yara. Dit betekent dat de ideeën van de winnaars komend jaar worden getest en doorontwikkeld op locatie.

Ben Steffen winnaar Yara Good Housekeeping challenge

Winnaar Yara Good Housekeeping challenge: Ben Steffen (medeoprichter van Imagine Creative Agency).

Winnaars 02

Gezamelijke winnaar Yara Dust-free loading challenge: Brian de Rijcke (De Regt Conveyor Systems bv) en Alex Budding (TBK-Group Spillage Control).
Links naar rechts: Brian de Rijcke, Wijnand van de Vendel (TBK-Group), Alex Budding (TBK-Group), Tommy Tissink (Yara).