Wouter, Mark en Pieter in gesprek over groeien met je bedrijf

Groeien gaat gepaard met uitdagingen en struggels. Huisvesting bijvoorbeeld. Je groeit uit je voegen, maar twijfelt of de enorme investering in een eigen pand op een A-locatie wel wijs is. En over investeringen gesproken: Hoe ga je om met financiële risico’s in de privésfeer? En wat als je alle beslissingen niet in je eentje neemt, maar samen met een compagnon? Deelnemers van het Groeiprogramma gaan hierover in gesprek met onze Groeiambassadeurs. Dit keer volgen we een gesprek tussen deelnemers Mark en Pieter, eigenaren van Conniption, en Groeiambassadeur Wouter de Vries van YourSurprise.

Mark Pieter en Wouter 01vlnr: Mark, Pieter en Wouter

Mark en Pieter kochten hun bedrijf in 2012 en wijzigden twee jaar later de koers van totaalinstallateur naar specialist in zakelijke telefonie. Het zorgde voor een snelle groei die ze via het Groeiprogramma nog verder willen doorzetten. Wouter de Vries behoeft weinig introductie. Samen met zijn compagnons verovert hij met Your Surprise al jaren de wereld van gepersonaliseerde cadeauartikelen.

Mark: “We twijfelen of een pand op een A-locatie ons zou kunnen helpen in onze groei. Jij zit nu op een A-locatie in Zierikzee. Waarom heb je daarvoor gekozen? En is het een goede keuze geweest?”

Wouter:Voor ons was het aantrekken en behouden van personeel de belangrijkste reden om deze stap te zetten. Mensen hadden voor onze verhuizing geen duidelijk beeld van ons bedrijf. Zelfs na twaalf jaar en 100 man personeel kreeg ik nog de vraag of ik nog steeds ‘iets met die CD-tjes’ deed en of ik daarnaast ook een baan had. Sinds we verhuisd zijn, zijn we zichtbaarder en bekender geworden en daarmee interessanter als werkgever.”

Pieter: “Jullie hebben twaalf jaar gewacht voordat jullie deze stap zetten. Waarom is dat?”

Wouter: “Weet je wat zo’n gebouw kost? Nee, goede vraag hoor. De belangrijkste reden voor al onze investeringen, is dat iedere euro ook wat moet opbrengen. Om die reden hebben we bewust lang gehuurd. In 2014 overwogen we al eens te bouwen, maar ik ben blij dat we dat toen niet gedaan hebben. Dan hadden we met het toenmalige budget iets gebouwd waar we nu niks meer mee zouden kunnen. Een aantal jaren later hadden we wel genoeg vermogen om iets te realiseren dat echt waarde zou toevoegen. Plus, in ons huurpand begon het met honderd man echt te piepen en kraken en er was geen huurruimte meer te vinden die groot genoeg was voor onze groeiplannen.”

Mark: “Merk je dat je naast extra personeel ook extra omzet hebt gekregen door de verhuizing?”

Wouter: “Nee, bij ons ging het vooral om personeel. 30% van onze omzet komt uit Nederland en misschien maar 0,5% uit Zeeland, dus daar moesten we het niet voor doen. Maar in jullie geval kan ik me wel voorstellen dat het meer omzet zou betekenen omdat je zichtbaarder wordt in de markt waarin je opereert.”

Hét moment

Mark: “Wanneer weet je nou: ‘Dit is het moment, nu hebben we de flow te pakken en gaan we ervoor’?”

Wouter: “Op zich is de flow er meestal wel geweest. We groeiden vaak met 300%. Maar 2015 was voor ons wel een kantelpunt. Vanaf dat moment zijn we echt geld gaan verdienen. Daardoor konden we ook deze investering doen. En in één keer goed. Veel bedrijven bouwen precies goed voor dat moment, maar te klein voor de toekomst en lopen daardoor al gauw tegen beperkingen aan. Wij hebben zo gebouwd dat we links en rechts nog kunnen uitbouwen. Daar zijn we inmiddels ook mee bezig. En wat ook belangrijk is, ons gebouw is nu een verlengde van onze visie geworden: dat je iedere dag kunt leren en ontwikkelen met een hoop lol en vrijheid. Dat hebben we ook in ons gebouw gestopt. En je merkt dat dit, zodra je over de 150 mensen heen gaat, een belangrijke factor in je bedrijfscultuur wordt.”

Kantje boord

Mark: “Onze start was wat minder rooskleurig. De eerste jaren hebben we echt afgezien. We dachten dat we op een rijdende trein stapten toen we dit bedrijf overnamen. De locomotief bleek inderdaad prima te lopen, maar dan hard achteruit. Na een paar jaar was het kantje boord. Privé was het op den duur zo erg, dat we boodschappen op de creditcard moesten kopen.”

Mark close

Pieter: “Maar we schakelden over van generalist naar telecomspecialist en kregen een paar grote opdrachten die ons erdoorheen sleepten. Daarna zijn we gestaag gegroeid.”

Wouter: “Ik vind het waanzinnig mooi om te horen over die boodschappen. Het geeft aan hoe graag je ondernemer wilt zijn. Ook wij hebben met Your Surprise lastige tijden gekend. Maar de fase waarin het bij ons kiele kiele was, had ik nog geen gezin, dat scheelt. Toch, vervelende periodes als deze vergeet je nooit. En ze zijn super waardevol om eens mee te maken. Je leert zo signalen te herkennen wanneer iets de verkeerde kant op gaat. Ik ben trouwens wel benieuwd, telefonie. Er speelt veel rondom dit onderwerp zoals bellen via internet en softwareplatforms die door grote spelers overgenomen worden. Waar zien jullie groeimogelijkheden?”

Groeimogelijkheden Conniption

Mark: “We winnen van grotere spelers door maatwerk te leveren waar zij vastzitten in procedures en technieken. En we schuiven steeds verder op in de keten, richting toeleverancier van licenties en telecom gerelateerde software. Zo kopen bijvoorbeeld IT-bedrijven bij ons licenties in voor Microsoft Teams Telefonie. We hebben we ook als enige Microsoft Power BI integratie, waarmee je bedrijfsprocessen rondom telefonie kunt evalueren. Op deze manier vechten we niet tegen een grote speler als Microsoft, maar liften we erop mee. Het heeft al een grote groei bij ons veroorzaakt, maar dat kan nog veel groter als we hier onze marketing beter op inrichten. Dat geldt voor meer van onze diensten. Velen weten van het bestaan niet af.”

Wouter: “Interessant, want dat wist ik inderdaad niet van Conniption. Daar zou je zeker meer van moeten laten zien. Wat die groei betreft, wat is eigenlijk jullie doel binnen dit groeiprogramma?”

Mark: “We willen van 1,5 miljoen naar 5 miljoen omzet gaan. En daarnaast hebben we ook persoonlijke doelen waar we aan willen werken. Jezelf heruitvinden: waar wil je naartoe en waar krijg je energie van?”

Pieter: “Ik haal vooral plezier uit het vormen en aansturen van ons team. Daar wil ik me nog verder in ontwikkelen en dit programma helpt daarbij.”

Pieter close

Compagnons

Wouter: “Wat ik kan zeggen, is: blijf dicht bij jezelf. Veel ondernemers verliezen hun kracht doordat de groei het overneemt en het bedrijf zijn kern kwijtraakt. Wij zijn daar heel alert op. Bij ons is continue ontwikkeling en plezier altijd belangrijk geweest en dat is het nu nog. Als compagnons zetten we bovendien nog regelmatig de klokken gelijk: streven we nog steeds dezelfde doelen na? Is dit nog steeds waar we blij van worden?”

Wouter close

Mark: “Dat vind ik ook zo interessant aan jullie, dat jullie ook ervaring hebben met compagnonschap. Het is een soort huwelijk dat je met elkaar aangaat en dat gaat met vallen en opstaan, zo ervaren wij. Het zijn tips als deze, om regelmatig samen over je doelen te praten, die ons kunnen helpen.”

Wouter: “Een goede samenwerking is de motor van je groei. En het heeft een belangrijke aantrekkingskracht op je mensen. Ook voor hen is die duidelijke stip op de horizon en de route erheen belangrijk.”

Nu is het duidelijk

Mark: “Met dit programma willen we duidelijke vlag neerzetten. Zo raken we ook niet meer afgeleid door de overname-voorstellen die we regelmatig krijgen. Nu is duidelijk: we gaan deze kant op en overgenomen worden is daar geen onderdeel van.”

Wouter: “Inderdaad, je begint geen bedrijf om te verkopen. Ondernemers die het wel doen, zie ik er zelden gelukkig van worden.”

Mark: “Heel herkenbaar. Anderhalf jaar geleden hebben we een bedrijfsonderdeel verkocht. Het leek een soort jongensdroom, maar uiteindelijk was er niks aan. Wij blijven dus lekker doorgaan!”

 

•••

Wil jij ook jouw groeiambities waarmaken?

Mark en Pieter zijn deelnemers en Wouter is ambassadeur van het Groeiprogramma van Dockwize. Wil jij, samen met o.a. Wouter, jouw groeiambitites waarmaken? Check dan alle info over het Groeiprogramma en doe mee!

Social posts ambassadeurs conniption