170 STUDENTEN, 25 TEAMS EN EEN BROEDPLAATS VOL TOFFE IDEEËN

Van parelmoer sieraad, pijnvrije sporttape en anti-slip sporthanddoek: de jury stond weer voor een lastige keuze tijdens de Student Company Pitch Battle. Welk team zet tijdens de 4-daagse Student Bootcamp van Dockwize x HZ University of Applied Sciences het beste businessplan op? Tijdens het bootcamp krijgen studenten een kickstart om hun eigen bedrijf op te zetten en kennis te maken met ondernemerschap. Dit doen zij onder begeleiding van ervaren businesscoaches van Dockwize.


In het tweede studiejaar komen studenten van verschillende opleidingen van de HZ University of Applied Sciences samen om hun eigen Student Company op te zetten. In totaal zijn er dit jaar 25 teams met studenten van de opleidingen Bedrijfskunde, Communicatie, Commerciële Economie, Human Resource Management, Finance & Control en Sportkunde. De jonge ondernemers bedenken als team een product of dienst die aansluit bij een van de zeventien Sustainable Development Goals. Hier gaan de studenten de komende 20 weken mee aan de slag om zo hun ondernemerschap te ontwikkelen.

Student: ‘Mooi om in een groepje iets moois neer te zetten en dan uit te werken.’

 

Businessplan in vier dagen
De intensieve bootcamp week is bedoeld om de studenten een vliegende start te geven voor het ondernemen. De week begint met zoeken naar een dagelijks probleem. De studenten stellen zichzelf de vraag: waar loop je zelf tegen aan op een normale dag? Hieruit kiezen de jong ondernemers drie problemen die zij gaan uitwerken aan de hand van onderzoek, interviews afnemen en valideren. De problemen pitchen ze vervolgens aan één van de begeleiders, in de zogeheten Battle Ground. Vanuit de Battle Ground gaan de studenten verder met het bedenken van een oplossing op een van de drie problemen.

student company bootcamp 2

Student: ‘Zoveel problemen, maar ze oplossen is het grootste probleem.’

Student: ‘Ik wil graag succesvol worden met het product, maar plezier staat op nummer 1.’

 

Ready, set... innoveren maar!

Op dag drie reikt Dennis Castel van ZeeuwsOnline de prijs voor het beste persbericht uit. De studenten kunnen hierbij hun communicatieve vaardigheden op de proef stellen.
De bootcamp sluit op vrijdag af met een Pitch Battle. Alle teams presenteren hun product of dienst tegenover medestudenten en jury. Hieruit rolt een winnaar voor de SDG-prijs en de prijs voor de beste pitch. Verschillende toffe, maar vooral ook innovatieve ideeën worden hier onder de aandacht gebracht. Een van de winnende ideeën is een placemat die vouwt tot een doggybag en een vacuüm zak die om je schoen vormt zodat je tóch op je witte sneakers uit kan. Ook wordt er ook aan de Zeeuwse regio gedacht. Zo is er een team dat de parelmoer laag van de oester gaat gebruiken voor het maken van sieraden!

student company bootcamp

Hey student! Meer leren over ondernemerschap en jouw idee naar de volgende stap brengen? Dan is de Minor Innovative Entrepreneurship iets voor jou! Check hier  voor meer informatie!