Kaasletters veroveren Nederland

Niels Steenbakker is met zijn bedrijf gevestigd in Dockwize. Met zijn e-commerce start-up Seacommerce toverde Dock’er Niels een niche product om in een landelijke hype. Met het unieke businessmodel van het jonge bedrijf investeren Niels en Sil met hun technische kennis en ondernemerschap in veelbelovende projecten.

De chocoladeletter krijgt een geduchte concurrent. De kaasletter maakt zijn opmars in Nederland. Wat begon als een verzoekje in een Zeeuwse boerenwinkel, is inmiddels zo’n grote hit dat kaasboerderij Schellach kaas tekortkomt.

'Kun je dat blok kaas ook uitsnijden in de letter W?' Dat hoefde je de Middelburgse kaasboer Schellach geen twee keer te vragen. De klant is koning, dus werd de W behendig met een mesje uitgesneden.

Grappig, dacht Niels Steenbakker (28) uit het Zeeuwse Biggekerke, toen hij dat zag. "Andere kaasboeren doen het ook, maar het is nooit echt doorgedrongen in het land. Het is veel werk om een letter uit kaas te snijden, daarom hebben we mallen van de letters P(iet) en S(int) gemaakt, zodat we ze ook echt kunnen verkopen.”

En hoe. Het eerste jaar ging het aardig, het tweede jaar was er ook wel wat interesse, maar dit jaar loopt het gigantisch uit de hand. "Plots ging een bericht over onze kaasletters viraal”, verklaart Steenbakker, die het nog steeds niet kan geloven. In het geval van de kaasletter zette Seacommerce met medewerking van Kaasboerderij Schellach een volledig productieproces op en automatiseerden ze het distributie proces zodat flink opgeschaald kon worden. Daarnaast werd geïnvesteerd in design en verpakking van de kaasletters zodat het product aantrekkelijk werd voor een grotere doelgroep.

Megaorders

In samenwerking met Dock buurman JKM Media werd vervolgens een succesvolle Facebook campagne opgestart. Bedrijven plaatsen megaorders en uit het hele land komen aanvragen van mensen die dit jaar een kaasletter in hun schoen willen van Sinterklaas. "Het is echt Nederlands, en eens iets anders dan een chocoladeletter. Een gezond alternatief zou je kunnen zeggen”.

Steenbakker is overvallen door het succes. "Er komt nu wel heel veel bij kijken. We werken met een kleine lokale kaasboer, dus sommige van de 25 kaassoorten zijn al op. Maar we zeggen geen nee op aanvragen. We zijn bezig met kaashandelaren om meer kaas in te kopen en op te kunnen schalen." 

Kaasschaven

De kaasletters houden het wel even uit in een afgetrapte gympie voor de open haard. "Ze zijn vacuüm verpakt. Je kunt hem net als een chocoladeletter in één keer opeten, al zit je dan wel voor een paar dagen vol. Kaasschaven voor op je boterham kan natuurlijk ook.” Steenbakker vindt de fenegriek-letter het lekkerst (een walnootachtige, kruidige smaak).

De kaasletter gaat de chocoladeletter volgens de makers niet verslaan. "Maar we weten ook niet hoeveel chocoladeletters er jaarlijks in Nederland worden verkocht. Dus wie weet.”

De kaasletters zijn te koop via Kaasletter.nl.

Bron: AD