Wat als je niet kan kiezen wat je later wil worden? Je doet het allemaal!
Rinke, oprichter en eigenaar van Mighty Impulse Media kon vroeger absoluut niet kiezen wat hij wilde worden. Nu heeft hij zijn eigen videoproductiebedrijf vanuit de loods in Dockwize en geniet dagelijks van zijn creatieve en vooral uiteenlopende werkzaamheden.
Een droom die uitkomt voor Rinke, want hij wilde volgens eigen zeggen ‘alles worden’ op het gebied van film. Nog vóór het YouTube-tijdperk was hij bezig met bewegend beeld. “Van korte animaties op rekenmachines, tot imitatie-intro’s van tv-series gemaakt met de stiekem geleende camera van mijn ouders. Het was pas tijdens mijn eerste (en enige) jaar op de kunstacademie dat ik erachter kwam dat film het voor mij was. Aangezien het onderdeel film helaas slechts 5% van de opleiding was, ben ik gaan werken bij een reclamebureau. Met het geld dat ik daar verdiende heb ik de start van mijn bedrijfje bekostigd. Eerst onder mijn eigen naam, later startte ik met vrienden Mighty Impulse (Media/Movement/Music) in een zelfgebouwde studio.”
Via een ondernemer naar Dockwize
De studio werd te klein. “Ik groeide in apparatuur en in klanten. We zaten weggestopt en moesten ver sjouwen met spullen. Een ondernemer die vaker bij Dockwize over de vloer kwam nodigde me uit voor de lunch en liet me de mogelijkheden zien. Loods 11 zou volledig vrij komen, ik had dus ruim de keuze uit units en vrij snel daarna ben ik verhuisd. We hebben hier meer dan genoeg ruimte voor 3+ werkplekken. En in de loods is altijd doorloop, wat leven in de brouwerij brengt.”
Dicht bij mensen blijven is zijn kracht
Rinke maakt, onder andere vanuit de loods, videocontent voor voornamelijk de zakelijke markt. “Maar ook heb ik een groot aantal zorgverleners en non-profitorganisaties als klant. Mijn kracht is dat ik dicht bij mensen blijf. Het komt erg vaak voor dat video’s en films hun doel voorbij schieten, omdat de boodschap bijvoorbeeld overschreeuwd wordt door muziek of de verkeerde beelden. Een goede balans, persoonlijke contact, de juiste muziek en de juiste manier van montage maakt dat ik dichtbij het karakter van een bedrijf kan komen en dat om weet te zetten tot een passende en pákkende film.”
Van produceren tot regisseren
Naast product- en bedrijfsvideo’s, promo’s en aftermovies produceert en regisseert Rinke, samen met zijn compagnon en de Zeeuwse Documentaire Stichting, ook dit jaar weer een Zeeuwse documentaire. “Inhoudelijk en maatschappelijk is dat mijn grootste succes van dit jaar. Een documentaire over de humanitaire hulp tijdens de Slag om de Schelde. Hoe verschrikkelijk een oorlog ook is, er zijn altijd mensen die hun leven op het spel zetten om de ander te redden. We vertellen de verhalen van een aantal artsen (zowel geallieerd als Duits) en spraken daarvoor verschillende getuigen. Dit zijn de menselijke verhalen die verteld móeten worden.”
Dockwize trailer
De nieuwe trailer van Dockwize, die recent online is gezet, is ook geproduceerd door Mighty Impulse Media. “Voor de trailer moesten we een bepaalde stijl en gevoel vangen van een organisatie die zo multifunctioneel is. En dat in een paar minuten weergeven. Als Dockwize-ondernemer was het een enorm voordeel dat ik al een aantal jaren heb kunnen proeven van de verschillende onderdelen. Als je dan de vrijheid krijgt en het enthousiasme van de klant ziet, tijdens het proces én na oplevering, dan kan het niet anders dan dat je daar enorm veel energie van krijgt. Dat is gaaf: succesvol bouwen aan een product, sámen met de klant.”
Hij hoeft niet meer te kiezen
Gevarieerd werk en terugkijkend op dankbare succes die hij de laatste jaren heeft mogen vieren, geniet Rinke van zijn eigen onderneming. “Deuren gaan open, ik kom in aanraking met veel verschillende disciplines en ik krijg bijzondere kijkjes achter de schermen van zeer diverse bedrijven en organisaties. Ik hoef niet meer te kiezen, ik kan dagelijks alles doen wat ik leuk vind!”