Sociale impact maken als ondernemer: zo doe je dat | Tips voor ondernemers | Dockwize Kennisblogs

Sociale impact maken als ondernemer: zo doe je dat | Tips voor ondernemers | Dockwize Kennisblogs Tips van businesscoach Imro Wong

Ontdek hoe je als ondernemer sociale impact kunt maken met tips van businesscoach Imro Wong. Leer over de betekenis van sociale impact, hoe je het kunt realiseren en welke uitdagingen impactondernemers tegenkomen.

Wat is sociale impact?  

‘Het is belangrijk om te weten dat de term ‘sociale impact’ vertaald is uit het Engels, waarin het eigenlijk ‘maatschappelijke impact’ betekent. We denken bij social impact in Nederland vaak alleen maar aan zorg en leefbaarheid, terwijl bijvoorbeeld ook circulariteit en duurzaamheid onder deze kapstok vallen. Al met al gaat maatschappelijke impact maken over de Sustainable Development Goals, de SDG’s. Dat zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. De doelen zijn afgesproken door alle 196 landen binnen de Verenigde Naties, waaronder Nederland.’ 

Hoe maak je impact als ondernemer?   

‘Ik stel ondernemers altijd eerst de vraag: wat wil je zelf bereiken? Bij welk doel ligt je passie? Ondernemers die zo gedreven zijn dat ze de maatschappelijke effecten van hun werk voorop zetten, definieer ik als impactondernemers. Dit moet je niet verwarren met bedrijven die bezig zijn met hun paragraaf ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)’. Ook dat is belangrijk, maar slechts één van de vele aspecten van de bedrijfsvoering. Bij Dockwize helpen we impactondernemers zelf de broek op te houden met een echt verdienmodel, zodat het bedrijf niet voor altijd draait op subsidies en vrijwilligersuren, maar toekomstperspectief heeft.’ 

Voor welke uitdagingen staan impactondernemers? 

‘Als impact maken voorop staat, in plaats van je product of dienst verkopen, komen een hoop extra partijen bij de bedrijfsstrategie kijken. Andere bedrijven bijvoorbeeld, waaronder vaak ook overheidsinstanties. Het is slim om een stakeholderanalyse te maken. Je brengt voor al deze partijen in kaart in welke mate zij je kunnen helpen. Soms moet je zo’n partij alleen maar op de hoogte brengen van je werkzaamheden, soms wil je dat ze actief iets voor je doen. Met een stakeholderanalyse maak je op een simpele manier visueel inzichtelijk of er een gat zit tussen jouw wens en de werkelijkheid. Iedere keer blijkt weer dat er werk aan de winkel is! 

Stel je voor dat in jouw bedrijf mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dan wil je natuurlijk graag medewerking van het UWV en andere partijen die zorgbegeleiding bieden. In ruil voor hun medewerking zorg jij ervoor dat er uiteindelijk minder (zorg)begeleiding nodig is en een uitkering niet meer nodig is.’ 

Hoe weet je dan of je impact hebt gemaakt?  

‘Het is belangrijk dat je kunt laten zien wat je voor iedere partij vraagt en oplevert. Bij dat laatste helpt het als je dit kunt meten en aantonen. Bijvoorbeeld dat het werk van elk van jouw medewerkers zoveel euro bespaart aan zorgbegeleiding en uitkeringen. In de praktijk helpt dat enorm versnellend. Tijdens de module in Jouw Programma over sociale impact maken, helpen we ondernemers met het concreet maken van hun aanpak en het kwantificeren van de impact. Ook kun je ervoor kiezen om je stakeholder plannen in Jouw Programma sterker te maken.’ 

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?  

Verbeter je business met een programma op maat. Dockwize is er voor innovatieve ondernemers en start-ups die toe zijn aan de volgende stap. We helpen je naar de volgende stap met kennis, financiering, huisvesting en programma’s. Onze ervaren businesscoaches staan voor je klaar om je te helpen met al je ondernemersvragen. Wil je aan de slag met onderscheidend vermogen? Meld je dan hier aan voor ‘Jouw Programma’ – een programma op maat. We hebben al meer dan 800 ondernemers zoals jij geholpen met het op de markt brengen van hun idee, het laten groeien en ontwikkelen van hun bedrijf én henzelf als ondernemer. Ben jij de volgende?  

••

Dockwize Kennisblogs: maandelijkse kennisartikelen die antwoord geven op je ondernemersvragen. Van marketing tot distributie en van cashflow tot het vergroenen van je business, wij spijkeren je kennis bij en geven je handvatten om jezelf te profileren en professionaliseren als innovatieve ondernemer.