De kick van Lukas Jonkman

Een Dumpert voor vrouwen. Dat was het initiële idee van Lukas Jonkman. De start van dit project ging – in zijn bewoordingen – als een malle. De social pagina’s die Lukas rondom zijn idee opbouwde, creëerden snel een groot bereik. Vooral die voor oma’s ging met honderdduizenden volgers ontzettend hard. De vraag die volgde was: Hoe kunnen we ook hier iets aan verdienen? Daaruit ontstond het idee voor een webshop, Kidss, speciaal voor grootouders die een leuk cadeautje voor hun kleinkind(eren) willen kopen. Met dit idee ging Lukas in de Kickstart aan de slag. 

Waarom heb je deelgenomen aan de Kickstart? 

“Ik zat in Dockwize en had dus al vaker van het Kickstart Programma gehoord. Ik was benieuwd of mijn idee succesvol kon zijn, dus besloot me aan te melden. Niet omdat ik niet wist wat ondernemen inhield, ik had al een heleboel online websites en socials opgestart en was met allerlei projectjes bezig. Maar een webshop voor oma’s, dat was nieuw voor me.” 

Hoe heb je je idee gevalideerd?  

“Allereerst ging ik samen met mijn broertje, destijds ook mijn compagnon, de straat op. We spraken mensen aan waarvan we dachten dat ze opa of oma konden zijn, maar dat ging niet vlekkeloos. Nadat we een paar keer ‘Ik ben geen oma’ als antwoord kregen, zijn we overgegaan op het aanbellen bij mensen thuis. Ook dit was niet bepaald een doorslaand succes.  

Ondertussen waren we dankzij de gesprekken wel al veel wijzer geworden. Het bleek dat niet opa’s en oma’s, maar juist de ouders cadeautjes uitkozen. Dus richtten we ons op die doelgroep, dit keer via een van onze social kanalen. Tijdens chats met ouders kwamen we steeds dichter bij de problematiek: een kind krijgt per verjaardag wel 20 cadeautjes van familie en klasgenootjes, dus voor ouders is het heel lastig om zoveel cadeautjes te bedenken.  

Tijdens het valideren zijn we dus geswitcht van doelgroep, maar hebben we wel het idee van de webshop Kidss vastgehouden. Via deze site wilden we ouders helpen door cadeau-ideeën voor te stellen en op basis daarvan een wensenlijstje te creëren dat ze naar iedereen konden versturen.” 

Wat heeft de Kickstart je gebracht?  

“Ik heb dankzij de Kickstart niet alleen leren valideren, maar ook geleerd dat je je op één ding moet focussen. Ik zei net al dat ik met allerlei projectjes bezig was, maar de valkuil is dan dat je alles maar half doet. Dat kwam bij mij heel duidelijk naar voren tijdens het onderdeel ‘Strenghtfinder’, een persoonlijkheidstest die je sterke punten aantoont, maar ook meteen je valkuilen blootlegt. De inzichten die ik daaruit gekregen heb, zijn me heel kostbaar.  

Na de Kickstart heb ik dus keuzes gemaakt. De keuze is niet op Kidss gevallen, maar uiteindelijk wel op Blogic. Met dit bedrijf richten we ons op het runnen van informatieve websites voor een wereldwijd publiek. We delen er allerlei leuke artikelen, weetjes en tips over specifieke onderwerpen. Doordat we ongeveer een miljoen bezoekers per dag hebben, willen bedrijven graag betalen om te mogen adverteren op onze sites. Dat is ons verdienmodel. We doen dit nu al een jaar of drie, vier en het gaat steeds beter. We zijn al gegroeid naar 16 personeelsleden. De focus waar ik tijdens de Kickstart op gewezen ben, heeft me dus ontzettend veel gebracht. Dat zou ik ook andere ondernemers willen adviseren: probeer het juiste te doen en dat vol te houden.” 

•••

Ervaar zelf de kick van de Kickstart! Meld je hier aan voor het Kickstartprogramma van Dockwize: www.dockwize.nl/kickstart