Ik zag nieuwe kansen voor een heel ander idee

Je hebt een fantastisch bedrijfsidee, vind jij, maar hoe fantastisch vindt jouw doelgroep dat eigenlijk? Niet alleen voor starters, maar ook voor ondernemers van bestaande bedrijven is het goed om die vraag te blijven stellen. Het Kickstart programma van Dockwize zorgt voor antwoorden. Het leverde Jessie Calleeuw van CoEnCo verrassende inzichten op.

CoEnCo bestaat al meer dan twintig jaar en verzorgt al die tijd machines voor microbrouwerijen. “Daarnaast wilden we nu een nieuwe markt gaan veroveren, die van de vloeibare voedingsmiddelenindustrie”, legt Jessie uit. “Om hier een eerste duwtje aan te geven, deden we mee aan het Interreg project Smart Service Bridges. Tijdens dit project kwamen we in contact met Dockwize.”

Waardevol, nu en later

Er volgde een introductiegesprek. “We hadden meteen een goede klik en waren enthousiast over hun Kickstart programma waarmee ze ons konden helpen bij de marktontwikkeling van ons nieuwe product. Dat kwam voor ons precies op het goede moment. Het was het duwtje in onze rug om er echt mee aan de slag te gaan. Ik ging er met een heel open blik in en werd positief verrast door de enthousiaste groep deelnemers en de inhoud van het programma. Het mooie hieraan, vond ik, was dat Dockwize je niet alles uit handen neemt, maar je juist leert hoe je dingen zelf kunt aanpakken. Dat is nu waardevol, maar ook bij toekomstige projecten. Nu weten we hoe we iets goed gefundeerd kunnen starten.”

Oei!

Het programmaonderdeel waarbij Jessie aan de slag ging met het marktonderzoek, was voor haar een flinke eyeopener. “Ik was heel erg gewend om oplossingsgericht te denken vanuit ons product. Maar tijdens het programma leerde ik probleem-denken vanuit de klant, echt in diens schoenen te gaan staan en zijn probleem verder uit te diepen. Dat is een heel andere manier van denken, maar legt wel zaken bloot die je anders over het hoofd ziet. Belangrijke zaken die je nodig hebt om jouw product goed op de klantwens te laten aansluiten. En toen kwam bij mij het besef: Oei, mijn oorspronkelijke idee heeft nauwelijks waarde.”

Nieuw idee

Autsj, dat was even slikken. Maar gelukkig gaf het onderzoek Jessie ook inzicht in wat dan wel waardevol zou zijn. “Ik zag nieuwe kansen voor een heel ander idee. Door hier probleemgericht op in te zoomen, werd duidelijk op welk product en welke specifieke doelgroep we ons moesten gaan focussen. We staan nu op het punt om dit te gaan lanceren in de markt. Dat doen we met een goed gevoel, want we weten dat we echt iets fundamenteels te bieden hebben, een meerwaarde voor onze potentiële klanten.”

•••

Net als Jessie deelnemen aan het Kickstartprogramma? Check het hier!