DELTA Energie boekt dubbele winst met Intrapreneurship

Dé Zeeuwse energiepartner zijn. Dat is wat DELTA Energie wil en dat vraagt om innovatie. Innovatie is mogelijk niet het eerste waar je bij een organisatie in de toch vrij traditionele energiesector aan denkt. Mede daarom besloot DELTA Energie samen met Dockwize een Intrapreneurship traject te starten, een programma voor de bevordering van intern innovatief ondernemerschap. En met succes. 



Aanleiding 

Het is niet zo dat DELTA Energie tot nu toe helemaal niks deed op het gebied van innovatie. Ze sloten een partnership met installateur Saman Groep en onlangs ook met Iso Energy om zo samen de transitie naar duurzame energie te kunnen versnellen. “Hier voerden we ook actief campagne op”, vertelt Liesbeth Rietbergen, manager Online. “We boden klanten bijvoorbeeld een interessante korting op zonnepanelen aan.” 

De reden om aan het Intrapreneurship traject te beginnen, was voor DELTA Energie tweeledig. Eric Frijters, commercieel manager, vertelt: “We wilden kijken of we op een betere manier invulling aan onze rol van Zeeuwse energiepartner konden geven én of we de innovatieve mindset in onze organisatie konden vergroten. Doordat we sinds vorig jaar partner van Dockwize zijn, kwam het Intrapreneurship een keer ter sprake. Dit paste precies bij onze doelstellingen.” 



Actie 
In het Intrapreneurship programma worden medewerkers tijdens workshops meegenomen in verschillende ondernemers- en innovatiestappen. Liesbeth: “Onder begeleiding van de adviseurs van Dockwize gingen we tijdens vijf workshops aan de slag met verschillende challenges. Dat deden we onder meer aan de hand van tools zoals de golden circle en het business model canvas. Die tools kende ik wel, maar door er nu onder motiverende begeleiding zo gestructureerd samen mee bezig te zijn, besefte ik des te meer: dit moeten we altijd doen! Vooral het toetsen van onze aannames schiet er in de dagelijkse praktijk vaak bij in, maar is zo ontzettend waardevol. Zo leerden we tijdens dit programma dat niet iedereen ons motief achter het verduurzamingsadvies begrijpt en dat mensen ook anders tegen ons en verduurzaming aankijken als gevolg van de levensfase waarin ze zich bevinden.” 

Toekomst 
Het team van Liesbeth kwam als winnaar uit de bus en krijgt een budget en tickets voor de Global Intrapreneur Week om hun idee verder uit te werken. “Ons idee is om ons te richten op gepersonaliseerd advies. Waar we voorheen met onze campagnes alle klanten met hetzelfde aanbod benaderden, willen we nu effectiever te werk gaan. Op basis van huidig verbruik laten we individuele klanten zien hoeveel zonnepanelen ze nodig hebben, wat dat kost en wat hun exacte besparingsmogelijkheden zijn. Daarnaast toetsen we meteen of klanten bereid zijn om extra data aan te leveren over bijvoorbeeld hun type woning, isolatie, cv-installatie en dergelijke. Op basis daarvan kunnen we een volgende stap maken: verduurzamingsadvies in de breedte. ” 

Eric is blij met de uitkomst. “De innovatieworkshops zijn heel goed ontvangen bij onze medewerkers en dit winnende idee draagt in belangrijke mate bij aan onze missie om klanten te helpen stappen te zetten in verduurzaming en zo een betere wereld te creëren. Het project Intrapreneurship is dus meer dan geslaagd.”  



•••
Benieuwd naar het Intrapreneurship programma van Dockwize? Lees meer via: dockwize.nl/programmas/het-intrapreneurship-programma