Lekkerder bij de Boer – Thomas Siahaya

Het succes is wat we zien. De worsteling die eraan vooraf ging, de uitdagingen die er nog zijn en de dromen over wat nog kan komen, niet. Thomas Siahaya vertelt over die van hem rondom het succes van de 1000ste boer die zich bij zijn platform ‘Lekkerder bij de Boer’ aansloot.

Vroeger

Thomas groeide op in Zeeland, ging in zijn jeugd regelmatig samen met zijn ouders uien rapen en werkte ook een tijdje bij een boer. Hier werd het eerste zaadje voor Lekkerder bij de Boer geplant. In 2016 leidde dit tot een businessidee. “Ik wilde een platform opzetten dat consumenten in rechtstreeks contact met boeren bracht, een soort bol.com voor boeren. Maar eerst moest ik het idee valideren en verder uitwerken. Dat deed ik onder meer via het Kickstartprogramma van Dockwize.”  

En toen was daar ineens corona. “Dit was hét momentum om met Lekkerder bij de Boer te starten, alleen, ik was nog lang niet klaar. Toch ben ik gestart, met een afgeslankte versie, een wegwijzer die consumenten naar boerderij-verkooppunten verwees. Zo kon ik in ieder geval al volume opbouwen. Ondertussen ging ik, geholpen door het Acceleratorprogramma van Dockwize, vol gas op de verdere ontwikkeling.  

Soms iets teveel gas, want dan bouwden we een bestelproces in de app zonder dit te valideren. Ik had naar andere apps gekeken en zelf bedacht hoe een consument zijn keuzes zou maken, bijvoorbeeld appels per stuk of per kilo, en wanneer in dat proces prijs een rol ging spelen, bijvoorbeeld voor of na de keuze van de dichtstbijzijnde boer. Zo dom achteraf gezien. Zoiets moet je altijd bij je doelgroep toetsen. Het heeft onnodig veel tijd en geld gekost, maar uiteindelijk hebben we toch tijdig kunnen bijsturen.” 

Nu 

Al meer dan 1.000 boeren zijn nu aangesloten bij Lekkerder. Dat klinkt fantastisch. Hoe voelt het voor Thomas? “Mag ik eerlijk zijn? Ik was eigenlijk niet met dat aantal bezig, maar meer met de nieuwe functionaliteiten. Dat is een belangrijke stap vooruit. Tot nu toe verdien ik namelijk nog niets met Lekkerder, het kost alleen maar geld. Pas met de komst van de nieuwe site en app, en daarmee de extra (betaalde) mogelijkheden, zit er een verdienmodel achter.  

Na jaren van zaaien, kan ik nu eindelijk gaan oogsten en dat is nodig. Zo schijnt dat met veel startups te gaan: het geld is op en dan moet je nog een stukje. Komende maanden moet het gaan gebeuren. Dan gaan de nieuwste versie van de apps en site live. Boeren kunnen dan extra faciliteiten afnemen zoals productplaatsing op de online marktplaats, extra promotiemogelijkheden in de app en zelfs ondersteuning bij mailings en een eigen website, webshop en online promotie.” 

Toekomst 

“Als dat gaat lopen, ben ik echt van de kant”, gaat Thomas verder. “Ik heb ambitieuze doelen voor mezelf gesteld in omzetcijfers en marktonderzoek wijst uit dat ze haalbaar zijn. Het ultieme doel? Van kopen bij de boer de meest normale zaak van Nederland maken.” 

Benieuwd naar het Acceleratorprogramma van Dockwize? Aanmelden kan via: www.dockwize.nl/accelerator