Programma op maat met Alexander Bol

Krak. Daarmee begon het avontuur van Alexander Bol. Zijn vader brak zijn oestermes. Geen al te beste kwaliteit, zo bleek, en Alexander dacht ‘Dat kan ik beter’. De afgelopen 8 jaar bewees hij dat dubbel en dwars met zijn eigen bedrijf Emergo Designs waarmee hij onder meer een uniek oestermes op de markt bracht. Toch vond hij het tijd om een volgende stap te maken met zijn onderneming.

Waarom heb je deelgenomen aan de Jouw programma van Dockwize?  

“Ik was al heel lang bezig met mijn product en was jong, pas 22 jaar, toen ik ermee begon. Ik deed het er ook altijd bij, ben nog nooit voltijds ondernemer geweest. Nu, zoveel jaar na de start van Emergo Designs, wilde ik mijn belangrijkste product, het oestermes, eens opnieuw valideren. Ik dacht namelijk wel dat ik wist wat mijn klanten belangrijk vinden, maar had ik ze dat in de afgelopen 8 jaar al eens horen zeggen? Ik wilde mijn aannames opnieuw toetsen. 

Tijdens mijn studie aan de HZ had ik al eens een soortgelijk programma gevolgd. Eerst als onderdeel van Young Ondernemen Student Company en daarna nog met een Minor Ondernemerschap. Ik wist dus wel redelijk wat ik ervan moest verwachten.” 

Hoe heb je je idee gevalideerd? 

“Toen ik voor het eerst met het maken van een oestermes begon, wilde ik dat het niet alleen om een goed mes ging, maar ook om de beleving van het oesters eten. Daar begon het voor mij mee. Inmiddels was ik bezig met de ontwikkeling van een nieuw en bijzonder exclusief oestermes en wilde ik van gebruikers van oestermessen weten of ze zo’n relatief duur exemplaar zouden waarderen.  

Logischerwijs moest ik op zoek naar die gebruikers. Nou, begin dan maar… wie ga je bellen? Familie en vrienden mochten natuurlijk niet, want die geven een gekleurd antwoord. En koks wilde ik in coronatijd niet lastigvallen met een duur oestermes. Dus ben ik maar op een logische plek, op de dijk bij Yerseke gaan staan en heb daar iedereen aangesproken die eruit zag alsof ze uit eten waren geweest. Ik zag er best tegenop, maar toen ik het eenmaal had gedaan, had ik er wel veel van geleerd. 

Waar ik ook veel aan gehad heb, en wat ik ook vooraf best spannend vond, waren de telefoontjes met mijn oude klanten. Wat vinden zij van mijn producten en bedrijf, wat kan volgens hen beter? Je hoopt natuurlijk dat niemand dan zegt ‘Ik vind er geen bal aan’. Daar zou je niet vrolijk van worden. Gelukkig gebeurde dat ook niet.”    

Wat heeft de Jouw programma op maat je gebracht?  

“Het heeft me vooral veel inzicht in de wensen van mijn klanten gegeven. Als ik nu iets beweer, weet ik dat het zo is. Niet omdat ik het denk, maar omdat ik het van mijn klanten gehoord heb. En ja, ze genieten echt van het ritueel van oesters eten. Dat kwam duidelijk naar voren. Eén van de oude klanten gaf aan dat hij mijn oestermes in een kastje bewaart. Vooraf poetst hij het mes al op als hij oesters gaat halen. Dan nodigt hij vrienden uit, komt het mesje erbij en een glaasje wijn. Het is iedere keer een feestje, zo vertelde hij. Dat heb je niet met een plastic ding uit de keukenla. Dat vond ik wel mooi om te horen. Ik ben dus echt met de juiste dingen bezig.” 

Wil jij ook een programma op maat waarmee jij de volgende stap kunt nemen? Check voor meer informatie: https://www.dockwize.nl/programmas/jouw-programma