Groeiondernemers met sprongen vooruit
Een jaar geleden startte het Groeiprogramma van Dockwize met een stel ambitieuze ondernemers driftig in de startblokken. Hoe gaat het nu met ze, welke stappen hebben ze al gezet?
Marloes – HB17
Marloes de Haze van HB17 startte het programma met de wens om een beter beeld bij groei te krijgen. “Ik wist dat ik wilde groeien, maar niet hoe ik dat handen en voeten moest geven. Eerst gingen we echter helemaal terug naar de basis. Ik dacht ‘Moet dit nou?’ Ik wilde vooruit, maar we gingen tien stappen terug. Inmiddels weet ik dat juist die stappen het fundament hebben gelegd voor mijn groei.”
Florus – Floor Foods
Florus Zwartbol van Floor Foods kon niet wachten tot het volgende programmaonderdeel. “Ik had vooral hulp nodig bij het vormen van mijn organisatie en structuur. Die heb ik inmiddels. Ik weet nu heel goed wat ik ga doen. Mijn belangrijkste leerpunt daarbij is dat ik meer dingen op papier moet zetten die ik tot nu toe alleen in mijn hoofd had zitten. Dat is belangrijk om ook de rest van je organisatie mee te krijgen. Je groei namelijk niet alleen, maar samen met anderen.”
"Ik weet nu heel goed wat ik ga doen."
Bart – Agro4all
Bart van Kleef van Agro4all groeit maar wat graag met de hulp van anderen. “Eerder nam ik al deel aan de Accelerator van Dockwize en ook in dit groeiprogramma merk ik weer hoe waardevol de inzichten van anderen zijn. Zelf ben ik vrij technisch van aard, minder strategisch en commercieel. De coaches heffen die zwakke plekken op. Ze geven nieuwe inzichten en feedback waardoor ik minder twijfel, vertrouwen krijg en harder ga.”
"Dankzij nieuwe inzichten van de coaches ben ik tot een nieuw businessmodel gekomen."
Aha!
En hard gaat 'ie. “De coaches hebben mijn ogen geopend. Ineens had ik een ‘aha-momentje’. We hadden namelijk een app ontwikkeld die onze klanten eigenlijk zó goed hielp dat wij overbodig werden, maar dankzij nieuwe inzichten van de coaches ben ik tot een nieuw businessmodel gekomen. Dit betekent dat de omzet flink kan stijgen en Agro4all ook internationaal een mooie slag kan gaan maken.”
Fantastisch!
Ook Marloes had zo’n aha-momentje. “Ineens wist ik ‘Ja, nu heb ik ‘m!’ Dat was het moment waarop ik met groeiambassadeur Jaap Reedijk sprak. Hij gaf me het inzicht dat werving en selectie vaak om één plaatsing gaat en klaar. Waarom geen langdurige relatie met je kandidaten opbouwen zodat als zij en de werkgever beiden toe zijn aan iets nieuws, je er weer voor ze bent? Ik voelde meteen: Dit is fantastisch! Het heeft geleid tot ons nieuwe missionstatement: HB17 werkt een loopbaan lang.”
"Ik voelde meteen: Dit is fantastisch!"
Van bedenken naar doen
Bedenken van een strategie is één, uitvoeren is twee. Daar zijn de groeiondernemers nu volop mee bezig. Ze zijn hard op weg hun doelen te realiseren.
Bart: “Dit jaar wil ik minimaal dezelfde omzet als nu uit het nieuwe model halen en bij hoge voorkeur ook een extra land instappen. Daarna wil ik doorstoten naar nog veel meer landen.”
Florus zit nu op 30% van wat hij wil bereiken. “Uiteindelijk wil ik 250% in omzet groeien. Ik heb nog driekwart jaar te gaan, het gaat lukken!”
Marloes: “We zijn begonnen met uitbreiden met een vestigingsmanager in Goes en een recruiter in West-Brabant. Ik merk dat nieuwe medewerkers nu juist vanwege mijn heldere visie bij HB17 willen werken. Wie weet groeien we uiteindelijk wel door tot een landelijk concept.”
Sprongen
De deelnemers zetten dus niet zomaar stappen, maar maken sprongen voorwaarts. “Had ik niet in het groeiprogramma gezeten, dan was ik nu zo ver nog niet geweest”, aldus Marloes. “Het gekke is: als je in zo’n programma zit, realiseer je dit niet zo, maar terugkijkend… wauw, dan is er in een jaar tijd wel heel veel gebeurd.”
“Had ik niet in het groeiprogramma gezeten, dan was ik nu zo ver nog niet geweest.”
•••
Ook sprongen maken met je bedrijf?
Dan is het groeiprogramma voor jou! Lees hier meer over het Groeiprogramma