Voor welke doelgroep werk je eigenlijk?

“Facebook vond het op een gegeven moment niet meer leuk als je links naar websites in je posts verwerkte. Ze houden hun bezoekers het liefst op hun eigen kanaal. Toen we begonnen te merken dat onze posts daardoor minder getoond werden, moesten we iets anders verzinnen.”

Dockwize
Lukas besloot het Kickstartprogramma van Dockwize te volgen. “Dat is het mooie aan Dockwize. Ik heb er een ideale, betaalbare werkplek én kan interessante programma’s, zoals het Kickstartprogramma volgen. Hiermee wilden we een paar nieuwe ideeën verder uitwerken. Eén ervan was een website waarop opa’s en oma’s cadeautjes voor hun kleinkinderen konden kiezen. Maar door het Kickstartprogramma zagen we dat niet de grootouders, maar de ouders bepalen welke cadeautjes er moeten komen. Dat betekende een flinke doelgroep-switch. Goed dat we daar dankzij het programma op tijd achter kwamen.”

Bereik
De cadeautjessite is het niet geworden. Wel iets met crypto-currency. “En allerlei andere projectjes. Zo spreek ik ook regelmatig op scholen en bedrijven over Internet Marketing en Social Media. Laatst zei iemand: ‘Jullie zijn gewoon snelle marketingmannetjes die overal op inspringen’ en dat klopt wel een beetje.” Met de websites verdient JKM Media ook nog steeds. “We adverteren onze artikelen op andere websites en krijgen zo onze bezoekers weer binnen. Dat kost wat, maar levert meer op.” En de facebookpagina’s, gaan die uit de lucht? “Nee. Het bereik dat we hebben opgebouwd is nog steeds heel waardevol. Laatst werd een post van ons een miljoen keer bekeken. Hier kunnen bedrijven op meeliften, door via ons kanaal een leuke campagne te lanceren.”

Fotografie: Martijn Fincke
Redactie: Kim de Booij