Dockwize Student Bootcamp zorgt opnieuw voor succes

Tijdens de Dockwize Student Bootcamp vorig jaar die wordt aangeboden voor studenten aan de HZ University of Applied Sciences heeft het team van Sugarfam een goede start weten te maken. Binnen 1 jaar tijd heeft het bedrijf 2000 van hun producten verkocht: een hip hoesje voor insulinepompen.

Deze maand zijn bij de HZ weer tachtig student companies opgericht: een soort ‘oefenbedrijfjes’ voor studenten die hun ondernemerskwaliteiten willen aanscherpen. Meestal is hun bestaan maar kort. Maar zo nu en dan komt een heel geslaagd product bovendrijven. De fietsbel in de vorm van een Zeeuwse knoop, bijvoorbeeld, was een doorslaand succes. Dit jaar maakt SugarFam een doorstart met zijn ‘covers’: hippe hoesjes voor insulinepompen. Meer dan tweeduizend zijn er vorig jaar van verkocht.

Eyenalem Huisman (19) uit Middelburg is art director van SugarFam. Ze heeft haar hele leven al diabetes. ,,Ik was al een tijdje op zoek naar een hoesje waarmee ik mijn insulinepomp kon opvrolijken. Die waren er niet, stickers wel. Er was alleen een probleem: het type pomp dat ik droeg moet om de drie dagen vervangen worden. De sticker verdween dus ook. Toen kwam ik op het idee om voor het project Student Companies een hoesje voor de pomp te maken. Zoals een hoesje voor je mobieltje.” 

In het diepe
Toen Eyenalem haar projectgenoten over het idee vertelde, sloeg het enthousiasme snel over. ,,De start was lastig: we werden in het diepe gegooid. Met nauwelijks ervaring moesten we heel veel doen. Een product ontwerpen, een producent vinden en aandeelhouders zoeken. En dat in een half jaar.”  Maar het lukte. ,,We sloten tijdens het project al snel een deal met gezondheidszorgbedrijf Mediq. Mede door die deal hebben we intussen al zo’n tweeduizend hoesjes verkocht.” Dat succes is niet vanzelfsprekend: de meeste bedrijfjes maken geen of weinig winst en worden na het project opgeheven. 

Hard werken bleek de sleutel tot succes. ,,Tijdens het project waren we vaak van negen tot vier bezig met ontwikkeling, productie en verkoop. Dat deden we niet voor de studiepunten, maar voor ons bedrijf.”

Peter van Dijk, projectleider van Student Companies op de HZ University of Applied Sciences, is enthousiast over het project. ,,Bij dit project  leren studenten een écht bedrijf op te zetten. Daarvoor is een goed businessplan nodig. Studenten ontwikkelen dat in de eerste week van het project.” 

Vreemde ogen
Onder toeziend oog van de HZ wordt zoveel mogelijk aan de studenten overgelaten. Zo moeten de student companies zelf geld zoeken via aandeelhouders. ,,Vreemde ogen dwingen”, vervolgt van Dijk. ,,Omdat het geld niet van de studenten is, worden ze onder druk gezet zich vol in te zetten voor het bedrijf.” 

Na een half jaar  wordt het bedrijfje geliquideerd. ,,Als je verlies hebt gemaakt, heb je de aandeelhouders heel wat uit te leggen. Voor de beoordeling speelt het verlies slechts een kleine rol. Het gaat om de ervaring, al is winst natuurlijk wel een van de belangrijkste doelen.”

Het gebeurt maar zelden dat een product zo goed aanslaat dat een studentenbedrijf besluit door te gaan als echte onderneming. Dan moeten ze zich moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. ,,Soms duiken er pareltjes op. SugarFam is er daar zeker een van.” 

“Bron: PZC en SugarFam”.