Zo maak je je bedrijf toekomstbestendig als ondernemer | Tips voor ondernemers | Dockwize Kennisblogs

Zo maak je je bedrijf toekomstbestendig als ondernemer | Tips voor ondernemers | Dockwize Kennisblogs | Tips van businesscoach Hans L. de Waard

De toekomst is er voor je het doorhebt. Businesscoach Hans de Waard weet dat als geen ander. Hij adviseert onder andere innovatieve ondernemers in het Groeiprogramma van Dockwize naast zijn werk bij Addvision. Vandaag vertelt hij hoe je je bedrijf toekomstbestendig maakt. 


Waarom is toekomstbestendigheid belangrijk?

“Je begint geen bedrijf om een halfjaartje te ondernemen. Je hoopt natuurlijk op een sterk, winstgevend bedrijf. Juist ook in de toekomst. Of je nu efficiënt wilt werken, of heel hard wilt groeien, je moet jezelf bezig houden met de vraag hoe je je daar gaat komen. Ver vooruit kijken is daarvoor een must, weten hoe jouw bedrijf er over 5 jaar uit ziet. Dat kost best wat tijd en moeite, want als ondernemer leggen dagelijkse werkzaamheden vaak beslag op je agenda. Daarbij zijn ondernemers echte doeners. Herken je jezelf daarin?” 

Wanneer is het tijd om hiermee bezig te zijn?

“Ondernemen doe je in eerste instantie altijd vanuit ambitie. Misschien denk je wel: ‘Ik wil een bedrijf dat een grotere sociale impact maakt dan waar ik nu werk’, of ‘Ik heb een veel betere oplossing voor een vraag dan de oplossingen die nu worden aangeboden in de markt, hier moet een markt voor zijn’.

En dus begin je ‘gewoon’ voor jezelf. In het begin werkt dat vaak prima, want je hebt motivatie genoeg. Maar wat als het even wat minder lekker gaat?   

Wanneer plan je ‘focus-tijd’ in om áán je bedrijf te werken in plaats van ín je bedrijf? Hoe trek je toppersoneel aan? Of heb je juist te veel mensen in dienst en kun je processen en systemen verbeteren? En hoe zit het eigenlijk met nieuwe concurrenten en onvoorziene marktveranderingen? Wat er ook speelt: het oplossen begint altijd bij jouw stip aan de horizon en de ambities die jij met je bedrijf hebt.” Dat kompas bepaalt welke koers je gaat varen en geeft dus altijd duidelijkheid bij het nemen van besluiten.

Waar doe je het voor?

“Je moet dus absolute focus hebben op je strategische doelen. Reflecteren en plannen bijsturen is daarbij voor elke ondernemer een absolute voorwaarde om actie te kunnen ondernemen. Je moet inzien waar de markt heengaat en wat voor mogelijkheden en kansen er liggen voor je bedrijf.  

“Je moet eerst klaar met iets zijn om er klaar voor te zijn."

Zie het als een reis: als je helder voor ogen hebt wat de bestemming is, weet je ook welke afslag je moet hebben op de volgende rotonde. Als je de toekomst van je bedrijf helder in beeld hebt, kun je elke beslissing die je maakt daarop sturen.  

Zo adviseerde ik een ondernemer die een nieuwe fabriek liet bouwen. Hij had grond gekocht en de plannen voor de nieuwe bedrijfshal lagen klaar. Tijdens het Groeiprogramma ontdekten we dat zijn ambitie een andere vorm nodig had dan de bouwplannen die gemaakt waren. Uiteindelijk is er een ander en ook  groter pand gebouwd, dat wel ruimte bood om met zijn ambitie mee te groeien.” 

Je bent niet zo productief als je denkt

“Het voelt vaak heel productief om heel de dag druk-druk te bellen, mailen en je to-dolijstje af te werken, maar jezelf juist afzonderen van die dagelijkse sleur en zorgen dat er in de eerste plaats geen brandjes ontstáán… daarvoor moet je ruimte nemen en van de operatie af gaan staan. Structureel zaken verbeteren, de processen induiken. Uitbesteden waar het kan, zorgen dat de kwaliteit van je werknemers hoog is en dat iedereen die betrokken is bij de organisatie weet welke koers er gevaren wordt. 

Ik had toevallig net een gesprek met een ondernemer die ik begeleid in zijn groei. De stress en ontevredenheid was veel te hoog opgelopen. Ik weet nog dat ik in het eerste gesprek tegen hem zei: ‘Óf je verkoopt de tent nu, of je gaat op afstand staan.’ Ondernemers die zich te veel bezig houden met de waan van de dag, draaien zichzelf vast in acties en dat aantal wordt onbeheersbaar groot naarmate het bedrijf groeit. 

Dat is zo’n veelvoorkomend probleem dat we in het Groeiprogramma zelfs de ‘Waan van de Dag index’ hebben bedacht. Zit je in die index op 0, dan ben je zo vrij als een vogel en bepaal je zelf hoe je dag eruit ziet. Bij 10 wordt je agenda volledig geregeerd door de dag. Wil je je rol als leider in je bedrijf goed kunnen uitvoeren, dan is die vrijheid nodig en moet je dat zelf organiseren door de juiste keuzes te maken.” 

Tijd voor actie: tips om zelf aan de slag te gaan

“Als een ondernemer bij me aanklopt om naar de toekomstbestendigheid van z’n onderneming te kijken, maken we een groeistrategie en toekomstplan. Zo’n traject kost best wat tijd, maar is opgedeeld uit stappen die je thuis ook al grotendeels kan zetten. We beginnen met je visie op je bedrijf. 

Beeld je in hoe je bedrijf er over vijf à tien jaar uitziet. Vergeet de huidige situatie en uitdagingen waar je nu tegenaan loopt. Verzin antwoorden op de vragen:   

  • Hoe ziet je bedrijf eruit? Het gebouw, de kleur en grootte, de plek waar het staat, enzovoort. 
  • Welke concrete doelen behaal je?
  • Welke omzet realiseer je?
  • Hoeveel werknemers heb je in dienst? 
  • Wat is je marktpositie?
  • Wat is jouw rol dan en welke taken en verantwoordelijkheden liggen dan bij jouw medewerkers?

Beschrijf hoe je geambieerde bedrijf eruit ziet in detail. Denk daarbij enerzijds aan je persoonlijke doelen, zoals financiële onafhankelijkheid en vrijheid, en anderzijds aan de bedrijfsdoelen, zoals omzet, winst en bedrijfsgrootte.  

Het helpt vaak goed om structuur aan te brengen middels het business model canvas. Het werkt het best als je die tijdens een sessie samen met alle belangrijke personen binnen je organisatie probeert op te bouwen, zodat iedereen op één lijn komt qua visie. 

Maak een moodboard 
Wie dromen visualiseert, is automatisch al een stap dichter bij de realisatie ervan. Het is namelijk een bewezen effectieve manier om sneller te groeien, omdat je letterlijk helder voor ogen hebt hoe je bedrijf eruit moet komen te zien. Zelfs als je niet zo creatief aangelegd bent, is een moodboard maken dus een goed idee. Je kunt hiervoor Pinterest gebruiken, of ouderwets knippen en plakken.  

Een blik op je toekomstige organisatie en begroting
De laatste onderdelen die je aandacht nodig hebben, zijn je organisatievorm en je begroting. Wat wordt je verdienmodel en welke kosten ga je maken? Werk je met eenmalige verkopen, abonnementen of met ‘uurtje factuurtje’? Maak dat concreet en werk de voor- en nadelen uit.

Dit alles bij elkaar creëert de Toekomstfoto. Wel even een stukje verwachtingsmanagement: die is niet op een middagje gemaakt. Je moet zowel een interne als externe analyse doen. Bekijk de trends, ontwikkelingen, bedreigingen en kansen in de markt. En maak daarbij scenario’s om snel te kunnen bijsturen wanneer dat nodig is.

Daarna maken we op dezelfde manier een foto van hoe je bedrijf er nu uitziet. Als we die vergelijken, kun je een lijst maken met alles wat er moet gebeuren om je visie te realiseren. In een tactische mijlpalenkalender - een hele mond vol voor een stappenplan - plan je wanneer je welk doel behaald moet hebben.

Nog één ding voor we de blog afsluiten… 
Ik ben en blijf psycholoog. Happy zijn met wat je doet, is het allerbelangrijkst. Want als ondernemer heb je er niet alleen zelf last van wanneer het niet goed gaat, je werknemers voelen dat ook. Dat is slecht je voor bedrijf. Zorg vooral dat je je mensen verbindt met de ambitie waar je helemaal achter staat en gelukkig van wordt. Want uiteindelijk is je bedrijf alleen succesvol, wanneer je medewerkers daar vol voor kunnen gaan.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?  

Verbeter je business met een programma op maat. Dockwize is er voor innovatieve ondernemers en start-ups die toe zijn aan de volgende stap. We helpen je naar de volgende stap met kennis, financiering, huisvesting en programma’s. Onze ervaren businesscoaches staan voor je klaar om je te helpen met al je ondernemersvragen. Wil je aan de slag met onderscheidend vermogen? Meld je dan hier aan voor ‘Jouw Programma’ – een programma op maat. We hebben al meer dan 800 ondernemers zoals jij geholpen met het op de markt brengen van hun idee, het laten groeien en ontwikkelen van hun bedrijf én henzelf als ondernemer. Ben jij de volgende?  

••

Dockwize Kennisblogs: maandelijkse kennisartikelen die antwoord geven op je ondernemersvragen. Van marketing tot distributie en van cashflow tot het vergroenen van je business, wij spijkeren je kennis bij en geven je handvatten om jezelf te profileren en professionaliseren als innovatieve onderneme